sobota, 11 kwietnia 2015

Jakub Żulczyk "Ślepnąc od świateł"


W książkach kocham między innymi to, że dzięki nim mam okazję poznać nowe, nieznane mi środowisko. Książka Żulczyka z 2014 roku przeniosła mnie w miejsca, które unikam i zapoznała z ludźmi, do których wolę się nie zbliżać.


"Wszystko, co spotyka ludzi, wyrządzają sobie sami."

Poznajemy Jacka - młodego mężczyznę, handlarza kokainy, który nie wierzy w wartości takie jak miłość czy przyjaźń. Kroczymy z nim przez ciemne i niebezpieczne tereny Warszawy, do klubów, do domów bogatych biznesmenów czy prezenterów telewizyjnych. Pokazuje nam jak wygląda prawdziwe życie wielu ludzi, których mamy okazję na co dzień podziwiać w telewizji.

Jednak, czy na prawdę ono tak wygląda?

Nie mam pojęcia. Książka wielokrotnie kłóciła mi się z moim postrzeganiem świata. Czy na prawdę każdy mężczyzna zdradza, kobieta jest nieszczęśliwa, a każda nastolatka oddaje swoje ciało każdemu, który chce? Nie sądzę, jednak w trakcie czytania starałam przypominać sobie, że wszystko jest pisane z punktu widzenia Jacka, to jest świat widziany jego oczami. Świat w gruncie rzeczy niezwykle smutny, mimo, że on sam nie widzi tego w taki sposób.

Z niemałym zdziwieniem zauważyłam, że do handlarza odczuwam przywiązanie. Jak jeden z bohaterów książki (który nota bene przedstawiony jest jako postać samolubna i arogancka) uważam, że handlarze narkotyków są pośrednikami w przypadku wypadków i potępiam ich zachowanie. Do Jacka w pewien sposób da się polubić - może dlatego, że zdarza się, że zachowuje się ludzko, tak jak i my byśmy się zachowali, gdyby nie nasza samokontrola czy strach.

Momentami brutalnie szczera może powalić na kolana.

Mnie nie powaliła, jednak z pewnością sięgnę po inną książkę Żulczyka.
"Moja refleksja jest taka, że ludzie są popierdoleni."
Moja ocena: 7/10 

I do osób, które książkę przeczytały - czy tylko mi najbardziej prawdziwą postacią wydawała się Pazina?

Ah, i przepraszam za niedociągnięcia - dopiero uczę się pisać recenzje. 
Trzymajcie się. 
P.S. Będę wdzięczna jeśli napiszecie mi choć jeden tytuł książki, która wywarła na was pozytywne wrażenie - robię listę książek, które chciałabym przeczytać. Z góry dziękuję! :)

2 komentarze:

Dziękuję za każdy komentarz!
Proszę o nie zostawianie linków - i tak zajrzę na Wasz profil. :)

Obserwatorzy

Layout by Yassmine